Nejčastější dotazy
Co obsahuje projekt Hasiči pro školy?
Jedná se o komplexní výukový materiál určený pro 2. stupeň základních škol a odpovídající třídy víceletých gymnázií. Obsahuje materiál využitelný pro práci na interaktivních tabulích, pracovní listy pro děti, které korespondují s prezentací a teoretickou příručku, která je podporou pro pedagoga. Je tedy pouze na učiteli, zda využije všechny části projektu, nebo pouze některou část.
Je potřeba k využití projektu licence?
Není. Před stažením materiálu vyžadujeme pouze registraci, poté bude možné stahovat materiál jen po běžném přihlášení. V registraci uvedete jméno pedagoga, název školy, okres, e-mail. Tyto informace budou sloužit pouze pro potřebu naší statistiky a nebudou poskytovány dalším osobám.
Mohu výstupy projektu využívat i mimo Ústecký či Zlínský kraj, popř. mimo základní školy?
Samozřejmě ano. Materiál je k dispozici pro podporu vzdělávání v rámci celé ČR. Je možné jej využít i v rámci volnočasových aktivit, tedy v různých mimoškolních zájmových organizacích, kolektivech mladých hasičů…apod.
Potřebuji pro využití projektu ve škole nějaké speciální technické vybavení?
Materiál nevyžaduje žádný speciální software, je spustitelný v internetovém prohlížeči, kterým disponuje každé PC. Využitelný je jak na interaktivních tabulích, tak při výuce s běžným projektorem, kdy se prezentace „proklikává“ z počítače.
Jaké problematiky jsou v projektu Hasiči pro školy obsaženy?
Projekt je určen pro 2. stupeň základních škol a obsahuje veškeré problematiky Ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí. Pro každý ročník je materiál pokrývající 5 výukových hodin.
V 6. ročníku se věnujeme úvodu do celé problematiky. Témata jednotlivých hodin jsou Mimořádná událost a její druhy, Integrovaný záchranný systém a jeho složky, Hasiči a jejich práce, Volání na tísňovou linku a Bezpečná domácnost a bezpečný pohybu venku.
Pro výuku v 7. ročníku následují témata týkající se opatřeních ochrany obyvatelstva, Nabízí pohled do historie humanitárního práva, dále pak opatření jako varování, evakuaci, nouzové ubytování atd. Jednu hodinu zde má záchranná služba, a to zaměřenou na laickou resuscitaci.
8.ročník je zaměřen na požáry a jejich hašení. Nechybí hodina popálenin, respektive poranění kůže jako takové.Poslední 9. ročník se zabývá problematikou chování osob u konkrétních mimořádných událostí, Jednu hodinu zde má rovněž policie pro problematiku bezpečného chování v nebezpečných situacích. Ze zdravotnické části jsou zde zastoupeny život ohrožující stavy,
V jakých hodinách se mají tyto problematiky vyučovat?
Zařazení témat Ochrany člověka za mimořádných událostí a běžných rizik do konkrétních předmětů je na rozhodnutí každé školy a závisí na jejích zapracování v rámci ŠVP.
Při vymezování obsahů jednotlivých témat jsme vycházeli z RVP ZV. Při tvorbě materiálu spolupracujeme také s pedagogy, kteří mají s výukou Ochrany člověka za mimořádných událostí a běžných rizik zkušenosti. Výuku témat 6. ročníku by bylo možno zařadit do předmětu Občanská výchova.
Mám zájem o hlubší spolupráci s Hasičským záchranným sborem ČR v této oblasti, na koho se mám obrátit?
Pro podporu přípravy obyvatelstva na mimořádné události byl v každém kraji jmenován Hasičským záchranným sborem ČR koordinátor preventivně výchovné činnosti. V případě hlubšího zájmu o problematiku nebo žádostí o pomoc při výuce, se na ně můžete obracet (dle územní příslušnosti). Seznam s kontakty na jednotlivé koordinátory v krajích je uveden ZDE. Hasičské záchranné sbory krajů realizují další programy a projekty pro přímou i nepřímou podporu výuky, tyto se pak kraj od kraje liší. Informace najdete na internetových stránkách HZS ČR v sekci jednotlivých Hasičských záchranných sborů krajů.
Bude prováděna aktualizace materiálu?
Ano, byla to jedna z podmínek tvorby našeho materiálu. Majitelem výstupů projektu se stane Hasičský záchranný sbor Ústeckého kraje, který aktualizaci bude zajišťovat. Kromě aktualizací materiálu se budeme snažit přidávat k materiálu další podklady pro výuku, např. návrhy a konkrétní materiál pro skupinovou práci dětí v hodinách.